به منظور اخذ تسهیلات مسکن از بانک عامل، مراحل 8 گانهای وجود دارد که متقاضیان پس از طی آنها موفق به دریافت وام مسکن خواهند شد.
مسئله تامین مسکن یکی از نیازهای اساسی و در حقیقت اساسیترین نیاز هر خانوار به حساب میآید. طبیعی است که با رشد روز افزون قیمت مسکن، خرید یک خانه برای خانوار مستقر در دهکهای درآمدی متوسط و پایین بدون اخذ تسهیلات ممکن نباشد.
اما اخذ تسهیلات به منظور خرید مسکن خود سد سدیدی است که عبور از آن به راحتی امکان ندارد و بروکراسی پیچیده آن میتواند هر خانواری را دچار سرگیجه کند.
صفر تا صد نحوه دریافت تسهیلات مسکن از بانک عامل.
معرفی تسهیلات مسکن ارائه شده از سوی بانک عامل
اولین مرحله از گزارش صفر تا صد ما به معرفی تسهیلات مسکن تعلق دارد. در همین ارتباط باید گفت، تسهیلات بانک مسکن به سه بخش اصلی تسهیلات خرید، تسهیلات ساخت واحد مسکونی و تسهیلات جعاله تقسیم میشود. هدف از تسهیلات خرید و ساخت مسکن به وضوح از نام آن هویداست اما هدف از تسهیلات جعاله نیز تعمیر و تکمیل واحد مسکونی به حساب میآید.
یکی دیگر از موارد مورد توجه در معرفی تسهیلات مسکن به منظور خرید واحد مسکونی، تناسب این تسهیلات با شهر محل زندگی است. در حقیقت وامهای بانک مسکن برای خرید خانه با توجه به شهرها به چهار بخش، تهران، شهرهای بزرگ مانند کرج، قم، اصفهان، شیراز، کرمانشاه، اهواز، تبریز و مشهد، مراکز استانها، شهرهایی که بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند و سایر شهرهای کوچک دسته بندی میشود.
نکته مهم در ارتباط با تسهیلات اعطایی به منظور خرید واحد مسکونی از سوی بانک مسکن، رقم تسهیلات اعطایی توسط این بانک است. در حقیقت رقم تسهیلات با توجه به نوع آن متفاوت بوده و به موارد مذکور در ذیل منتهی میشود.
*وام مسکن ۱۶۰ میلیون تومانی ویژه زوجین از محل صندوق پسانداز مسکن یکم
*وام مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی ویژه زوجین از محل اوراق
*وام مسکن ۸۰ میلیون تومانی از محل صندوق پسانداز مسکن یکم ویژه خانهاولیها
*وام مسکن ۱۰۰ میلیون تومانی از محل اوراق ممتاز و بدون سپردهگذاری
*وام مسکن ۲۵۰ میلیون تومانی از محل پسانداز مسکن جوانان بدون محدویت سنی و قابل پرداخت در بازه ۵ تا ۱۵ سال
*وام مسکن ۲۰ میلیون تومانی از محل صندوق پسانداز مسکن
*وام مسکن ۱۲ میلیون تومانی از محل صندوق پسانداز مسکن
پس از آشنایی نسبی با انواع تسهیلات بانک مسکن، نسبت به ارائه گامهایی اقدام میکنیم که پس از طی کردن آنها شما موفق به اخذ تسهیلات خرید مسکن میشوید. پس لطفا تا انتهای گزارش با ما همراه باشید.
به منظور ایجاد شرایط دریافت تسهیلات خرید مسکن، ابتدا باید نسبت به خرید یک واحد مسکونی و تنظیم مبایعه نامه اقدام کنید. لازم به ذکر است مبلغ در ذکر رقم و مشخصات فروشنده مبایعه نامه باید دقت کافی را به خرج دهید، زیرا وام مسکن در قالب چکی در وجه فروشنده صادر میشود.
پس از تنظیم مبایعه نامه و خرید واحد مسکونی، میبایست کپی یکی از مدارک واحد مسکونی نظیر سند، بنچاق، پروانه ساخت، گواهی پایان کار یا قبض برق را از فروشنده خانه گرفته، آن را اسکن کنید و در سایت بانک مسکن، نسبت به پر کردن فرم درخواست تسهیلات اقدام کنید.
لازم به ذکر است از اینجا میتوانید نسبت به ثبت درخواست تسهیلات اقدام کنید.
پس از تکمیل فرآیند ثبت درخواست تسهیلات مسکن، به شعبه دلخواه بانک مسکن مراجعه کرده و نسبت به خرید اوراق از بانک مربوط اقدام میکنید. با توجه به اینکه اکثر تصمیمات کلان در حوزه اخذ تسهیلات به رئیس هر شعبه واگذار شده، پس در انتخاب شعبه خودتون با یک پرس و جوی ساده دقت کنید.
گفتنی است، به منظور خرید اوراق برای دریافت تسهیلات مسکن، خرید 500 هزار تومان تسهیلات، نیاز به یک برگ اوراق دارد، همچنین رقم خرید اوراق نیز با توجه به عرضه و تقاضا متغیر است. در حقیقت قبل از اقدام به خرید اوراق باید از قیمت روز مطلع شوید. فرآیند خرید اوراق از بانک ممکن است 2 تا سه روز زمان ببرد اما در پایان فرآیند بانک شما را با تماسی مطلع میسازد.
پس از خریداری اوراق، با مراجعه به شعبه دلخواه بانک مسکن، نسبت به تکمیل فرآیند اخذ تسهیلات خود اقدام کرده و تمامی فرمهای مربوط را پر میکنید. پس از یک هفته، ارزیاب بانک مسکن با مراجعه به واحد مسکونی خریداری شده توسط شما، نسبت به ارزیابی قیمت آن اقدام کرده و نتیجه استعلام خود را به بانک اعلام میکند.
پس از کسب استعلام از ملک خریداری شده توسط بانک، فروشنده واحد مسکونی به بانک مراجعه خواهد کرد. پس از مراجعه به بانک، فروشنده خانه باید با نامه بانک مسکن به دفترخانه ثبت اسناد رسمی مراجعه کرده و ثبت معامله و استعلام مربوط به آن را در دفترخانه انجام دهد.
پس از مراجعه فروشنده به دفترخانه ثبت اسناد رسمی و استعلام معاملات، لازم است خریدار و فروشنده واحد مسکونی به بانک مراجعه کرده و نسبت به تکمیل فرآیند ثبت نام اقدام کنند. در این مرحله لازم است، تمامی فعالیتهای مرتبط با ملک از قبیل پرداخت عوارض و بدهیهای احتمالی به شهرداری و سازمان ثبت املاک توسط فروشنده انجام شده باشد.
پس از تکمیل استعلامات، بانک مسکن برای تکمیل فرم قرارداد و همچنین مراجعه به دفترخانه به منظور ثبت اطلاعات قرارداد به شما اطلاع رسانی میکند. پس از اتمام تنظیم سند، نماینده بانک در محل دفترخانه نسبت به صدور چک به مبلغ تسهیلات در وجه فروشنده اقدام میکند. در این مرحله شما موفق به اخذ تسهیلات مسکن شدهاید.
پس از صدور چک به مبلغ تسهیلات درخواستی، باید نسبت به اخذ کارت اقساط تسهیلات اقدام کنید و از سر رسید و مبلغ هر قسط آگاه شوید. لازم به تاکید است در فرآیند اخذ تسهیلات، سررسید اقساط یک ماه پس از تنظیم سند و تحویل چک فرا میرسد.
شایان ذکر است در شرایط معمول گامهای هشتگانه معرفی شده به منظور اخذ تسهیلات واحد مسکونی از بانک مسکن نزدیک به 1 ماه زمان میبرد.